Galapagos cruise - dag 3

13 augustus 2017

Vandaag hebben we om zeven uur ontbijt en vertrekken we daarna met wetsuits en snorkelgear met de dinghy naar Urbina Bay voor een wetlanding. We maken eerst een mooie wandeling, waarbij we helaas geen tortugas op het land vinden maar wel heel veel leguanen. De leguanen zijn geel gekleurd en enorm. Ze liggen lekker in het zonnetje midden op de paden en houden ons en onze camera's goed in de gaten. Ook zien we diverse nesten, dit zijn gaten in de grond. Leguanen leven alleen, behalve in de paartijd anders verdedigen ze hun territorium door hun kop op te heffen en te vechten als nodig. Bijna zien we een confrontatie, maar zover komt het niet. Dit stukje eiland lag voor lange tijd onder water, dat is te zien aan de lavastenen en zijn structuur. Na afloop van de wandeling trekken we onze wetsuits aan en gaan snorkelen. De eerste reefhaai wordt gespot, zomaar in het troebele water zwemt ie rustig voor Marieke langs. Als ze Sam probeert te roepen is de haai inmiddels door gezwommen. Ook zien we weer veel schildpadden. Omdat het water troebel is op deze plek duiken ze vanuit het niets op en zwemmen we er bijna tegenaan.

Tijdens de lunch varen we verder naar Tagus Cove op isla Isabela en vanuit deze baai gaan we opnieuw een wandeling maken. We klimmen in de warmte omhoog en komen uit bij een lagune waarvan de randen een krater lijken. Het is niet de krater van een vulkaan, maar de randen zijn omhoog gedrukt vanuit de zee waardoor er een kom is ontstaan. Het water is mega blauw en turquoise van kleur. Verderop hebben we een mooi uitzicht op het met rotsen, vulkanen en lava bekleedde eiland. Super weids! En dan is het tijd voor een snorkelduik vanuit de dinghy. Het water is helder en er is super veel te zien. Heel veel schildpadden, een zeeleeuw vinden we in de smalle opening in de rotsen. Hij komt ons een paar keer voorbij, zwemt onder ons door en langs ons heen en is voor even weer verdwenen. Ook zien we pinguïns die achter vissen aanzitten, kleurrijke vissen en zelfs een octopus. Wauw, weer een super mooie spot!

S Avonds hebben we een lange rit te gaan om isla Isabela heen naar James Bay, maar gelukkig gaat de boot van voor naar achter ipv links maar rechts wat het slapen gemakkelijker maakt ;). 's Avonds spelen we gezellige kaart spelletjes, wisselen foto's en filmpjes uit en kletsen, een leuke groep bij elkaar!

Om kwart over zes klinkt het alarm van de boot, gelukkig hoeven we geen zwemvesten aan en reddingsoefeningen te doen. Dit is het signaal dat we bijna de equator kruisen en ja hoor.... de coördinaten staan nét niet op 000000 maar schit we vlug voorbij, hoe dan ook de evenaar hebben we weer even van dichtbij gezien :)