Otavalo

21 juli 2017 - Latacunga, Ecuador

Otavalo heeft de grootste markt van Ecuador. De handel op deze markt gaat terug tot voor de Incatijd en bestaat al honderden jaren. Het was de belangrijkste markt in de Andes, een wekelijkse markt 'celebrate the gods of commerce '. Vooral handgemaakte handelswaar wordt er verkocht. Tegenwoordig is de markt er dagelijks en op zaterdag het drukst bezocht. We hebben onze ogen uitgekeken naar de mooie klederdracht van de verkopers, de mooie en zachte stoffen (Alpaca wol) waarvan sjaals, truien, dekens en vesten gemaakt worden. De kleurrijke schilderingen op doek en hout, de vele sieraden en hoeden. Het onderhandelen was een mengeling van Spaans en Engels en ging ons aardig af, zo ook de verkopers ;). De vriendelijkheid spat er ook deze keer weer vanaf en we lachen wat af tijdens het onderhandelen maar ook tijdens het rondlopen.

Na de markt hebben we het geheel met een drankje nog eens overzien en onze dag verder uitgestippeld. We zijn met de taxi op zoek gegaan naar Parc Condor. Een roofvogel park met Nederlandse eigenaar, alleen ontbrak de Nederlandse toevoeging naast de Spaanse uitleg bij de vogels. Vooral de Andian Condor maakte grote indruk, wat een beesten! We hebben ze niet zien vliegen, maar in een hide and seek spel wel zien rennen en ze kort hun enorme vleugels zien uitslaan. Een aantal vogels werden getoond in een soort half amfitheater met uitzicht op een stad en het Andes gebergte voor ons. Het was enorm gaaf om te zien hoe de roofvogels hun vleugels spreidden en even genoten van de vrijheid. Vooral de zeearend nam het ervan en cirkelde in de Andes in het rond.

Aan het einde van de middag onze slaapplaats voor de volgende dag geboekt en uitgezocht hoe we op deze plek kunnen arriveren. Daarna lekker gegeten, heerlijk wijntje en speciaal biertjes om Sam zijn oudejaarsavond te vieren. Precies om twaalf uur onze tijd schrokken we dan ook wakker van het mooie zingen van Sam zijn ouders :). En toen was het ochtend... een facetime met het thuisfront en met Rob en Jo vanuit Bali, maakte toch een beetje het verjaardagsgevoel los. Het ontbijtje met koffie en pannenkoeken met banaan en pasta, maakte Sam helemaal gelukkig :p.

En tsja wat doe je op je verjaardag.... geen taart, cadeautje al gehad en dan ook nog eens geen rust om op dezelfde plek te blijven...nope....van deze speciale dag maken we een reisdag. We reizen van Otavalo naar Lasso, vlakbij de Cotopaxi vulkaan. Er zijn verschillende routes, de route via Quito is het lastigst en we vrezen ervoor gezien ons Spaanse talent. Via verschillende kanalen wordt duidelijk dat we nog een optie hebben, de bus pakken die gaat naar Ambato en eerder zien uit te stappen in Lasso. Deze bus komt echter maar 1 keer in Otavalo.... Vroeg... ja ook dat kunnen we ;)..zorgen we dat we aanwezig zijn bij de busterminal en zoeken de bus naar Ambato. Verschillende mensen wijzen hem aan en daar staat hij dan echt.... Met de vertaalapp bij de hand wordt duidelijk dat de bus pas over twee uur vertrekt, onze tassen mogen we alvast in de bus zetten. We gokken het erop en gaan een stukje verderop tussen de lokale mensen zitten. Een biertje en zelfgebrouwen tamarindo fruit/groente (?) drankje voor ons neus en de bus volgend...we durven niet terug de stad in te gaan..want deze bus willen we echt niet missen :).

De bus brengt ons in een uurtje of vier naar Lasso. Een plek in de middle of nowhere...we zijn ook de enige gasten in de cabanas en onze host spreekt alleen maar spaans.... hij is ook onze gids voor morgen, want zonder gids komen we niet in het Cotopaxi national park. Dat wordt aardig woordje Spaans bijspijkeren...

Adios!