Galapagos cruise - dag 1

9 augustus 2017 - Puerto Ayora, Ecuador

Ons avontuur op de Galapagos eilanden gaat van start op 4 augustus. We vertrekken vanuit het vliegveld in Guayaquil naar Baltra, het vliegveld op Santa Cruz eiland. We worden geregistreerd, betalen flink en zijn dan officieel toegelaten tot de Galapagos eilanden. Van allerlei kanten worden de regels uitgelegd die gelden op de eilanden, iedereen doet zijn uiterste en strikte best om de natuur en de dieren zo goed mogelijk te beschermen.

We hebben een leuk gemêleerd gezelschap, twee gezinnen uit Polen, een stel en twee vriendinnen uit Swiss en twee Aussies. De boot, de Golondrina, is precies gemaakt voor 16 personen en alle hutten zijn gevuld. Heerlijk smal en klein slapen de jongsten het gezelschap, waaronder wij, onderin de boot. De stapelbedjes worden opgemaakt en de backpacks zo effectief mogelijk weggelegd. We krijgen al snel een lunch, terwijl Jorge, onze gids, alle regels met betrekking tot de cruise en de activiteiten uitgelegd. Vervolgens wordt de eerste locatie wordt bezocht waar we ook gaan snorkelen. We varen naar Isla Mosquera. Dit is een schitterend eiland met wit zand, een super mooie blauwe heldere zee en heel veel Galapagos zeeleeuwen en pelikanen. Deze zeeleeuwen zijn heel sociaal en spelen graag. Vooral de kleintjes zijn actief, het alfa mannetje maakt vooral veel geluid om indruk te maken. Verder luieren ze lekker op het warme zand en nemen af en toe een duik. Het snorkelen is prachtig en spannend tegelijk met de zeeleeuwen die onder, boven, naast en bijna tegen je aan zwemmen. De afspraak om twee meter van de dieren vandaan te blijven werkt niet, want deze soort zeeleeuwen zoeken ons juist op om mee te spelen. Wauw... zo dichtbij, zulke dieren, zo snel en zo tof! Deze dag is al zo geslaagd en we zijn nog maar net begonnen... 's Avonds hebben we een tocht van 14uur voor de boeg en de hele avond en nacht wordt er doorgevaren. Het eten is net zoals de lunch en eigenlijk alle volgende dagen super verzorgd en heel lekker! We krijgen wel meteen een flinke vuurdoop, want de golven zijn heftig en we raken regelmatig uit balans en diverse meubels hebben zich al schuivend verplaatst. s Nachts wordt het er niet beter op. Omdat de golven van links naar rechts gaan en het stapelbed geen hekje heeft, is het best spannend en vooral niet ontspannend om te gaan slapen uit angst om uit de hoogslaper te vallen... s Morgens rond vier uur is het gelukkig een stuk rustiger en breekt er weer een geweldig nieuwe dag aan...